söndag 25 oktober 2009

Söndag

Pappa väcker mig halv nio. Säger att han är bra sugen på att åka på auktion ändå. Frågar om jag är lika sugen. Det är jag inte, jag är nyvaken. Men, lite sugen kanske? Ja. Men nej. Han suckar och går. Hör hur han ringer samtal där nere och jag kan inte somna om. När han går upp säger han att han lurats. Det är vintertid. Hon på tågstationen sa det. Att de inte öppnar förrän nio. Och att han väl ställt om klockan så att han visste att den bara är åtta. Ja, det vet jag, ljög pappa.

Vi äter frukost och han tjatar. Använder samma metoder som jag. Det fungerar inte. Han ringer in bud istället. Jag hinner lägga mig och läsa i en kvart innan jag hör honom väsa nerifrån. Vi är tysta så att mamma inte vaknar. För hon kom hem halv fem, förkunnar pappa. Ska du med och jogga? Nej. Gå? Nej. Efter någon minut hör jag honom tassa i trappan. Öppnar min dörr och står i tajt mössa och löpartights. Säker? Jag chockerar. Okej. Det är grått, mulet och luktar död groda. Fint va? Säger pappa. Sådär, svarar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar