lördag 31 oktober 2009

En mormorshelg

Torsdagmorgon åkte vi för att hämta mormor. Vi monterade piggen på hennes käpp, lastade rullatorn och såg till att allt var med innan vi åkte iväg. Mormor berättar gamla rövarhistorier om grishuvuden, cykeläventyr och förfrusna lår. På kvällen bjuder Christian & Sofia på pesto och fetaostfylld lax hemma hos dem. Mormor har aldrig varit där och berömmer lägenheten under husesynen med ordet kväsigt flitigt. I taxin påväg till oscarsteatern säger mormor att nu blir det allt konstigt att åka tillbaks till Helgeby igen.
Efter en god natts sömn blev det fredag. Mamma & Mormor var bjudna på lunch hos mig och de plingade på dörren precis när jag hunnit ställa in min hallonpannacottapaj i kylen. Mormor tyckte min lägenhet var kväsig den med. Och trots hennes sympatier under torsdagen när jag släpptes av utanför lägenhetshusen (stackars Sanna som bor här) förkunnade hon att det måste vara skönt för mamma att veta att vi har det så bra. Jag får tantrosor och bjuder på biffar med rotsaker och senapssås.
Efter det går vi på NK. Mormor köper en tröja, en deo till sig och en amaryllis till mig. Efter fikat åker vi till hotellet och tar en tupplur. Vi ligger i dubbelsängen alla tre, mormor puar och mamma klappar mig på kinden när hon vänder sig om. Christian kommer, vi åker ut till Ulla Winbladh och äter gott med tryffel och calvados till efterrätt.
Att jag skulle sitta här igen, det trodde jag aldrig, säger mormor.
Det kanske blir fler gånger, säger vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar