söndag 9 augusti 2009

En söndag i Fensbol

Det knackar på dörren prick fyra. Vi ger oss av. På Heidruns scen bland en övervattnad grönska spelar artisterna sig varma. Jag plockar i lådor med billiga böcker. Den och den och den. Vi betalar oss in och slår oss ner bakom poeten och hans barn. Som ställer nyfikna frågor och drar djupa suckar om vartannat. Som Märta när hon oroade sig över att mina döda kaniner skulle trilla ned från molnen i himlen. Men Dan Berglund stampar takten med foten så att pelargonerna tappar sina sista blad. Poeten högläser ur sin nya bok. ISBN 978-91-975734-9-8 mässar han på scen. Bengt Berg levererar lustigheter och efter det sjunger vi psalmer. Det blir lotteri på våra biljetter. Vinner jag får du gå upp, viskar Anders. Nummer 44. Jag roffar åt mig biljetten och stövlar upp på landgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar