tisdag 18 augusti 2009

Utan att prata sönder det

Lykke sjunger sina youth novels för mig. Magnus och Elisabeth har precis varit här med dammsugare, brödrost, elvisp och kaffekoppar. Jag dukade upp med bullar och kakor, kaffe, innan de kom. Vi pratar om dåliga förlorare. Knäckta klubbor och färdiglästa tidningar.
Tog bussen idag. Den tjugo i tio. Anders väntade utanför när jag tog ett hål i örat. Första gången jag gjorde det var på en Valborgsmässoafton för längesedan. Innan brasan på Sundsberg. Jag stortjöt under fyrverkeriet och mamma pressade handflatorna mot mina öron. De pulserade och var alldeles varma.
Läste tidningen hos Hanna. Hälsade på Frida. När vi säger hejdå kommer jag att tänka på när jag gick i femman. Stod i gruset och vinkade hejdå. Hon log och stod vid det gröna staketet. Hoppade in i bilen utan att vända sig om. När jag kom hem grät jag.
Jag tror att det var då, i det där ögonblicket, jag förstod att en dag kommer det finnas något annat än det här. En runda, en pulkabacke, en grusplan, däckgungor och häckhinder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar