tisdag 11 augusti 2009

Nattetid

Vaknar med molande huvudvärk av tandgnissling redan vid halv sju. Mamma är fortfarande hemma. Jag går upp och berättar om mardrömmen. Vi skulle tälta, jag och den där killen. I slyn intill en älv. På natten sitter vi utanför och en man dyker upp. Han springer mot oss. Han skriker att här får vi inte vara. Killen tittar på mig, slår ner honom och drar honom mot bilen. Skriker till mig att jag ska följa med. Vi lämnar allt. Och kör till ett gammalt träsk i en blå amerikanare. Den mullrar. Vi stannar på en grusväg med ljus sand. Plötsligt har vi två bilar. Han kastar ut mannen ur bilen och drar honom mot sumpmarken. Går ner i dyn och drar honom med sig.
Jag minns inte om han fortfarande är avsvimmad - men han pratar med honom. Skillnaden är att hon kommer dra upp mig, säger han. Tittar menande på en gren bara en meter från mig jag tidigare inte sett. Jag drar upp honom men mannen sjunker. Jag skriker att vi måste dra upp honom. Men han sliter tag i min underarm och buttar in mig i bilen. När han smällt igen dörren är mannen försvunnen i sumpmarken. När vi åker ut från slättmarken säger han. Det gjorde vi bra och sträcker ut handen för en high five.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar