söndag 26 april 2009

Fredag på Koster

Var på väg till Koster. Pappa var poetisk om några ekor som strandat längsmed en å. Vi leker namnleken och pappa kissar långt borta i en buske. Jag kastar sten på träden bredvid och hoppas att han ska bli rädd. Pappa använder ord som "proffessionell" och utryck som "vilket sound" när Madonna sjunger för oss på radion. Det ska bli bra väder på Koster. Det har mamma sett på nyheterna. Jag åt saltade gott och blandat så tänderna blev alldeles geggiga. Vägen är så krokig de sista milen till Strömstad så jag blir alldeles illamående och skäller på mammas sätt att köra. Jag blir lite stingslig när jag hålls fånge för länge i en bil. När vi parkerar och kliver ur bilen i Strömstad slår en doft av tång och salt emot oss. Kostervåg ligger inne i hamn. Vi handlar mat för helgen. Mamma har glömt sina solglasögon och vi köper ett par nya, billiga, i en butik där han i kassan blir förälskad i mamma. Vi går ner i en källarbutik som liknar godisaffären i Pippi Långstrump. Där köper vi tre stycken kolatryffel praliner. Vi äter på en italiensk restaurang med alldeles för många sittplatser.
Folke kör båten. Han bodde på Nordkoster förr. Men det var innan hans dotter dog. Hon åkte till Afrika och kom aldrig hem. Hade varit borta flera månader och föll ihop på vägen till flyget hem. Zita var deras hund, hon brukade sitta högst uppe i trappan och titta på oss när vi fiskade räkor ur hinkar. Mamma somnar på båten och får sakta sin färg tillbaka. Innan var hon så blek. Och jag hinner måla av henne innan hon vaknar. Då är det dags att kliva av. Vi blir skådespelare i en taskig komedi när mamma tvingas ducka för en planka. Han går av landgången och alla duckar när han svänger runt med plankan ett helt varv.
Vi dricker alldeles för starkt kaffe på altanen. Sedan går vi en lång promenad. Miltons är till salu och vi drömmer. Om vårt pensionat. Om kottstigen, om hästarna och akvarellkurserna. Om tysta vägen för stadsborna. Sedan måste vi stanna och titta på en skogsduva. Innan jag somnar hör jag pappa tejpa bilder tills imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar