måndag 6 april 2009

Grisförbannad och kolugn.

Pappa berättar att det bara var stora bokstäver när han skrev på datorn idag. Då blev han grisförbannad, säger han. Nu har jag instruerat honom om den gyllene Caps Lock tangenten. Sa du, grisförbannad förresten? Frågar jag. Då bara muttrar han, ja, har du aldrig hört kolugn? Alltid lär man sig något. Jag trodde det var en sammansättning av cool och lugn. Alltså att man tar det mycket coolt och avslappnat. Därav KOL LUGN. Med risk för att verka en smula korkad. Men när jag googlar (angeläget) så finner jag givetvis att detta diskuterats. Jag gillar följande förklarning bäst.
F - När man säger att någon är cool-lugn, heter det egentligen att han är ko-lugn?
S - Tolkningen är: lugn som en ko= ko-lugn. Om man som kon har fyra magar, har man väl is i någon av dem, kantänka. Gräset står stilla och väntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar