torsdag 12 februari 2009

Facebook

Jag loggar in på facebook och ser en mängd siffror i rött längst ner i högra hörnet. Vad roligt tänker jag! Människor vill kanske nå mig. Kanske har bilder jag egentligen inte vill se taggats med mitt namn. Men, nej. Tvärtom. Mestadels av de nya händelserna handlar om en enda sak. De där satans frågorna vänner får svara om andra vänner. Och för att lockas in i fördärvet får man se vilken fråga vännerna svarat på om en. 

Idag.
"Tror du att Sanna Pedersen skulle strippa för pengar?"

Första gången klickade jag intensivt. Ville få reda på vad den och den Egentligen hade svarat. Extra spännande är det när bekanta har svarat, inte nära vänner. Men jag märker att jag också måste acceptera applikationen. Och svara på en mängd frågor för att få ett enda svar. En gång föll jag för frestelsen. Men en fråga, jag minns inte vilken, fick mig att avbryta proceduren. Jag vet inte hur jag ska reagera. Men känner att jag ligger i storebrors hand. Jag som inte faller för sådana frestelser vanligtvis blir lite förnärmad. Men då och då, när siffrorna är för många, förstår jag att det är någon som svarat på frågor om mig. Idag läser frågan men struntar i svaret. Bryr mig inte. Och allt är som vanligt igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar