onsdag 25 februari 2009

Smörgäss och sär skrivningar.

Dubbla körlektioner och dubbelfika. Dels med Vind, dels med Moster. Sedan kom Isabella i sin skimrande brummare och körde mig och min kaffemage till Marinan. Men först såg vi till att våra magar skulle bli mättade, och att våra sinnen skulle bli fyllda av vett. Coop, Ica, Sibylla och biblioteket stod därför på agendan. Vi förlustade oss sedan i mat och snask ackompanjerat av "Värsta språket". Där lärde vi oss om svordomar, smörgäss och sär skrivningar, he he. Efter några avsnitt spelade vi alfapet. Sara anslöt sig och vi spelade en runda till. Det är förresten roligt det där. Det där med att dyslexi måste vara oerhört svårt att stava för dyslektiker. Att det tvunget ska vara ett s med i läspa och att ordet särskrivning faktiskt ska sitta ihop.
Jag hör, tro det eller ej, inte till en av dem som irriterar till döds över särskrivningar. Jag tycker att det tvärtom är, i lagom dos, en av de få språkliga missar som kan bjuda på ett gott skratt. Eller så är det bara att jag inte är någon hejare på det heller. Det kvittar vilket.
Några som tar detta på djupaste allvar är grundarna av http://skrivihop.nu/. Där går det att frossa i exempel som "ett trumpet solo" och "hand tvättas". Fantastiskt roligt att se med vilket hat och sarkasm kommentarerna till särskrivningarna är skrivna. Exempel:
KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar