måndag 12 januari 2009

Tandläkaren

Nu är det ungefärliga tio minuter kvar tills jag ska ta mitt pick och pack här på skolan och bege mig. Bege mig till tandläkaren. Det är okej för mig - om det inte vore för att jag räknat ut att jag kommer ha motvind på raksträckan påvägen dit. Hu. Jag säger det igen. Hu. Annars har jag alltid varit lite förtjust i att gå till tandläkaren. Bara de inte envisas med att ha spegeln ovanför huvudet så att jag kan "följa med" i tandläkarbestyren. Det skippar jag helst. Förstör upplevelsen. Jag ljuger oftast, säger att jag använder tandtråd nästan varje dag. En gång sade hon att "jag ser det". Det tyckte jag var roligt. När jag var mindre fick jag ett sjujäklarns hål i tanden. Fick komma och laga det om och om igen. Kanske sju gånger, ja, utan att överdriva. Jag tror det är därför de daltar med mig som ett barn nu. De förstår inte att jag finner det vara en angenäm upplevelse. Att jag nästan somnar i stolen, medans hon skrapar, blåser och borstar. Hon har frågat de senaste tre gångerna om jag har hästen kvar. Jag har de senaste tre gångerna svarat att, ne-ej, den har jag sålt. Undrar om hon frågar det idag igen. Nu ska jag bege mig. Återkommer senare med en tandläkarrapport. Säg "Ah".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar